طراحي سايت و طراحي پورتال داتك (پرتال)

طراحي سايت و طراحي پورتال داتك (پرتال)

تيم فني و مديريت پروژه شركت طراحي پورتال داتك همواره معتقد است آگاهي داشتن كارفرمايان از مراحل طراحي پرتال مي‌تواند نقش بسزايي در كارايي و سرعت مراحل طراحي و راه اندازي يك پورتال داشته باشد، همچنين مي‌تواند در ايجاد رابطه اي بهتر بين كارفرما و تيم اجرايي، كه نتيجه آن ايجاد راهكاري مناسب تر خواهد بود، موثر باشد. در اين بخش سعي مي‌شود مراحل كلي طراحي پرتال صرف نظر از نوع آن به اختصار توضيح داده شود.

با مراحل ايجاد يك پرتال در شركت طراحي پرتال داتك آشنا شويد:

  1. انتخاب هدف و طراحي سيستم

    طراحي گرافيكي، متن صفحات و فرم ها و ... مي بايست تماما در راستاي سياست هاي تجارت شما باشند. براي رسيدن به اين هدف اولين قدم در راه ايجاد سايت اينترنتي طراحي سيستم مي باشد. در اين مرحله شما در ارتباط مستقيم با مدير پروژه ايجاد سايتتان اهداف و سياست هاي خود را به او منتقل مي كنيد. اين فرايند يكي از حساس ترين و پركارترين بخش هاي ايجاد يك سايت اينترنتي است كه موفقيت مراحل بعدي به انجام صحيح و كامل اين مرحله بستگي دارد. مدير و يا تيم مديريت پروژه پس از بررسي نيازهاي تجارت متبوعتان، بخش هاي سايت و صفحات گوناگون، امكانات، طراحي گرافيكي و كليه ويژگي هاي آنها را تعيين كرده و به تيم تكنيكي اجرائي تحويل مي دهد.
    همكاري كارفرماي پروژه در بسياري از موارد تا پايان آخرين مراحل پروژه با مدير و يا تيم مديريت پروژه الزامي مي باشد. يكي از كارهائي كه معمولا در اين مرحله آغاز مي شود و تا مراحل پاياني پروژه ادامه مي يابد جمع آوري اطلاعات و محتويات صفحات سايت مي باشد. اين كار نيز با همكاري نزديك شما و مشاوران نمابازار انجام مي شود.
  2. انتخاب نام مناسب

    انتخاب نام مناسب براي سايت اينترنتي كه به آن Domain Name نيز گفته مي شود يكي از مهمترين مراحل اوليه ايجاد يك سايت اينترنتي مي باشد. نام سايت اينترنتي شما در حقيقت چيزي است كه مشتريانتان را به هويت شما آگاه مي سازد و تنها راه يافتن تجارتتان در دنياي الكترونيكي است و از آنجائيكه پس از ثبت نام سايت اينترنتي ديگر كسي نمي تواند نام مشابه سايت شما را داشته باشد. لذا مي توان گفت نام سايت اينترنتي انتخابي به نوعي علامت و نشان تجارتتان در دنياي الكترونيكي مي شود و همچنين بخشي از پست الكترونيكي (e-mail) شما خواهد بود.
    آنچه مي بايست در انتخاب نام سايت اينترنتي بدانيد:
    - نامي را انتخاب كنيد كه براحتي در ذهن بماند.
    - نام انتخابي شما مي بايست نوع تجارت شما را شرح دهد. سعي كنيد نام انتخابي شما بدون پيچيدگي و براحتي توصيفي از نوع تجارتتان باشد. به عنوان مثال Persianflora.com يك فروشگاه گل ايراني را تداعي مي كند. اگر سايت اينترنتيتان در رابطه با تجارت موجود شما است سعي كنيد نام سايت اينترنتي انتخابي متناسب با نام تجارتتان باشد.
    - سعي كنيد نام انتخابي كوتاه و ساده باشد. بهترين نام سايت اينترنتي نامي است كه مشتريان آن سايت فقط با يك بار ديدن و يا شنيدن به خاطر بسپارند و بتوانند به درستي آن را در مرورگر (browser) خود بنويسند.
    - در بسياري موارد ثبت نام هاي مشابه نام انتخابي مي تواند اين اطمينان را ايجاد كند كه مشترياني را كه بخشي از نام سايت را از ياد برده اند ، از دست نمي دهيد.
  3. طراحي گرافيكي و ظاهر سايت

    اگر مرحله اول ايجاد سايت اينترنتي (تعيين اهداف و طراحي سيستم) به درستي انجام گيرد، تيم گرافيكي نمابازار با داشتن سابقه طولاني در طراحي، بهترين طرح گرافيكي صفحات ظاهري را متناسب با اهداف مخاطبان تجارتتان ارائه خواهد داد. وليكن با توجه به اينكه نظر كارفرماي سايت در تأييد طرح نهايي گرافيكي براي صفحات ظاهري الزامي مي باشد نكات كلي زير در مورد طرح گرافيكي مناسب سايت اينترنتي و نماي ظاهري سايت به اختصار مي آيد:
    - استفاده از تكنولوژي هاي پيشرفته و بروز كه كمك بسزائي در كارائي بيشتر سايت شما و جذب مخاطبان سايت مي كند.
    - با توجه به اينكه سايت اينترنتي شما در حقيقت نماي ظاهري تجارتتان در دنياي الكترونيكي است، نمايش نام شركت، آرم شركت، علامت و نشان و يا شعارهائي كه به نوعي نشان تجارتتان مي باشد در سايت الزامي مي باشد.
    - صفحات سايت بايد به گونه اي طراحي شوند كه كاربران براي مرور در بين صفحات گوناگون سايت دچار مشكل نشوند و براحتي بتوانند اطلاعات مورد نياز را از سايتتان بدست آورند. تعداد 4 تا 6 كليك براي رسيدن به يك هدف معين پس از وارد شدن در سايت تعدادي مناسب براي يك سايت مي باشد. لينك هاي مهم مي بايست به نوعي در تمامي صفحات تكرار شود. تكرار لينك ها در پائين صفحات بلند نيز مي تواند مفيد باشد.
    - طراحي سايت مي بايست در عين زيبايي ساده باشد. استفاده از عكس ها و تصاوير متحرك زياد و رنگ هاي متفاوت مي تواند كار شما را غير حرفه اي نشان دهد. از رنگهائي در طراحي سايت اينترنتي مي بايست استفاده كرد كه تجارت مورد نظر در ديگر ارتباطات خود استفاده مي كند. مثلا رنگ آرم يا سربرگ هاي شركت. در انتخاب عكس ها و رنگ هاي سايت مي بايست دقت فراوان شود. انتخاب رنگ مناسب براي نوشته ها و زمينه ها نيز مهم است. خواندن نوشته هاي به رنگ تيره بر روي زمينه روشن مناسب است وليكن خواندن يك نوشته نارنجي بر روي زمينه صورتي چشم را خسته مي كند!
    - حجم صفحات و نماي ظاهري سايت مي بايست تا حد امكان كم باشد. از آنجائيكه صفحات سايت اينترنتيتان از طريق اينترنت براي مشتريان قابل دستيابي است و با توجه به اينكه بسياري از كاربران بويژه در ايران هنوز از اتصال هاي كم سرعت براي اتصال به اينترنت استفاده مي كنند، حجم زياد صفحات سايت مي تواند دستيابي به سايت را خسته كننده و در برخي موارد غير ممكن سازد. به طور كلي محدوديت سرعت خطوط اينترنتي يكي از مسائل مهم است كه مي بايست در طراحي سيستم و طراحي گرافيكي سايت ها در نظر داشت.
  4. ايجاد صفحات ظاهري سايت

    پس از طراحي گرافيكي سايت صفحات سايت بايد با فرمتي ايجاد شوند كه در مرورگرهاي استاندارد شده قابل مشاهده باشند. توجه به كارائي صفحات در كليه مرورگرهاي استاندارد و استفاده از تمامي قابليت HTML در ايجاد اين صفحات مي تواند در ايجاد ظاهري حرفه اي براي سايت بسيار مؤثر باشد. استفاده از DHTML و زبان هاي اسكريپتي كه باعث ايجاد نوعي پويائي در صفحات مي شوند نيز بسيار اهميت دارد.
    استاتيك يا ديناميك (ايستا يا پويا):
    شايد با اصطلاح صفحات پويا و ايستا آشنا باشيد. امروزه سايت هاي اينترنتي فقط صفحات ساده متني يا تصويري نيستند. بسياري از سايت هاي اينترنتي داراي بخش هائي هستند كه اطلاعات را از كاربران دريافت كرده و در پايگاههاي داده ذخيره مي كنند و يا مناسب با هر بازديدكننده سايت اطلاعات خاصي را نمايش مي دهند.
    صفحات ساده HTML براي ايجاد چنين امكاناتي كافي نيستند. براي ايجاد چنين امكاناتي مي بايست از CGI و يا زبان هاي برنامه نويسي اسكريپتي سمت سرويس دهنده (Server Side Scripts) استفاده شود. به صفحاتي كه در ساخت آنها از تكنولوژي هاي CGI و يا (Server Side Script) استفاده مي شود به دليل اينكه داراي محتوايي پويا هستند صفحات ديناميك و يا پويا مي گويند و در عوض به صفحاتي كه در ساخت آنها فقط از HTML استفاده شده است صفحات ايستا يا استاتيك گفته مي شود. در برخي موارد مثلا نمايش كاتالوگ هاي اجناس امكان پياده سازي صفحات در دو حالت استاتيك و ديناميك وجود دارد. در حالت استاتيك به مقدار محصولات مي بايست صفحه HTML ايجاد شود. وليكن در حالت ديناميك فقط با ايجاد يك صفحه ديناميك كه در حقيقت يك برنامه CGI و يا (Server Side Script) است مي تواند به عنوان تمامي آن صفحات استاتيك عمل كرده و در هر بار با استخراج اطلاعات اجناس كه از يك پايگاه داده، صفحه ويژه هر محصول را ايجاد كند.
    در چنين حالاتي كه در بسياري از بخش هاي يك پروژه ممكن است وجود داشته باشد تعداد موارد تكرار چنين صفحاتي مي تواند شاخصي براي تصميم گيري در مورد استاتيك و يا ديناميك بودن صفحات باشد.
  5. كنترل كيفيت و تست

    پس از پايان مراحل مختلف ايجاد پروژه يك تيم مجزا مي بايست به كنترل كيفيت و تست بخش هاي مختلف سايت بپردازد. اين قدم از ضروري ترين و در برخي موارد وقت گيرترين بخش هاي انجام كار تكنيكي پروژه مي باشد. انجام دقيق و كامل اين بخش تأثير بسزائي در موفقيت آتي سايت خواهد داشت. در كنترل كيفيت نه تنها مي بايست سايت اينترنتي از نظر تكنيكي كنترل شود. بلكه محتواي صفحات نيز مي بايست بررسي شود.
  6. آموزش و پشتيباني

    شركت طراحي وبسايت داتك تحويل پروژه را نقطه پاياني كار نمي‌داند. پس از پايان مراحل كار يك تيم متشكل از برنامه‌نويسان و مديريت پروژه نحوه‌ي كار با سيستم را به شما آموزش خواهد داد. همچنين داتك متعهد است نسبت به رفع اشكال احتمالي وب سايت در اسرع وقت اقدامات لازم را بعمل آورد.

پا نوشت 

طراحي سايت پزشكي ، طراحي سايت بيمه ، طراحي سايت گردشگري ، طراحي سايت آموزشي ، طراحي سايت هتل ، طراحي سايت املاك ، طراحي سايت پوشاك ،  طراحي سايت خودرو

پا نوشت:

بررسي مفهوم سئو تكنيكال : براي فهم دقيق تر اين موضوع  پيشنهاد مي كنم مقاله سئو تكنيكال چيست را مطالعه كنيد 

طراحي سايت مشهد ، طراحي سايت يزد ، طراحي سايت كرمان  ، طراحي سايت تبريز ، طراحي سايت اراك 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.